Är längre ledtider en del av utvecklingen?
Några vårtankar ifrån vår säljchef, Anders:För oss som jobbat med Kina i många år har de senaste 10 åren inneburit en revolution. Ständigt återkommande ledigheter, nära nog normala arbetstider, mail- och internetkommunikation på samma nivå som i västvärlden. Säkrare och bättre produkter etc. Men innebär detta verkligen kortare leveranstider?
Jag vågar sticka ut hakan och påstå att kontorsfolket i Kina jobbar ungefär samma antal dagar som vi gör numera. För bara 10-15 år sedan var läget helt annorlunda. Inga problem att få kontakt med fabrikerna på lördagar och ibland på söndagar, en vecka ledigt för det Kinesiska nyåret, 1-2 dagar vid nationaldagen, Dragon Boat Festival, Tomb Sweeping Day och Mid-Autumn Festival. Nu talar vi om 2-3 veckor vid nyåret och gärna någon extra dag vid de andra tillfällena.
Vi får ju se detta som en positiv utveckling, livet är inte enbart arbete. Men det finns en myt som kan vara svår att hantera; kunderna vill ha snabba svar, snabba leveranser, ja som det var förr helt enkelt! Svaren kan vi faktiskt ge snabbare än förr, men leveranstiderna...
Att man jobbar mindre antal timmar i Kina är en sak, men att rederierna, kinesiska myndigheter och tullen numera är en del av allt längre ledtider vet kanske inte alla om. Båtarna går långsammare trots att de är bättre, större och egentligen snabbare och säkrare. Man kör på lägre hastighet för att spara bränsle och kostnader, men det är inte något som direkt syns på deras fakturor. Det vi ser är längre och längre ledtider, långsammare hantering av godset i export- och importhamnarna och överfulla oceanhamnar, främst i Rotterdam och Hamburg. En annan aspekt man ska komma ihåg är att produkterna från Kina numera är betydligt säkrare och tryggare på alla möjliga sätt. Farliga ämnen jagas med blåslampa, märkeskopiering minskar radikalt då kinesiska myndigheter följer detta på ett helt annat sätt än tidigare. Också detta påverkar ibland leveranstider då tullen kan begära att gods kvarhålls för inspektion. Att mer och mer gods kvalitetsinspekteras av tredjepartsföretag, direkt i tillverkningsledet, ger såklart en bättre koll på kvalitet och säkerhet, men innebär också ännu en fördröjning i ledtiderna.
Sammantaget är det mesta bättre avseende produkterna, säkrare, högre kvalitet, mer avancerade och t.o.m förpackningarna är bättre. MEN, trots all teknisk utveckling, snabbare kommunikation, större och snabbare båtar så tar det längre tid idag än förr, visst är det märkligt hur utvecklingen går framåt!
Nu har jag ingen erfarenhet av att producera i Sverige eller Europa, så om det ser likadant ut där låter jag vara osagt.