Köp och Få-kampanjer

En historia

Historisk giveaway från Larkin

Köp tre paket och få en gåva.

Samla 5 streckkoder och få något ännu bättre.

Samla, fyll i, skicka in, och få chansen att vinna någon lockande och dyrare produkt.

Vi ser det hela tiden, butiken är fylld av premier och köp-och-få-kampanjer. Sportflaskor, kassar, plåtburkar och kylväskor med logotyper fyller gångarna och lockar till extra köp och ökar varumärkets igenkänning. Men hur började det?

Kopparmarker – Början på butikskuponger

Bland marknadsexperter råder fortfarande oenighet vem som var först. Men mycket pekar på att det var i USA det började, precis som så mycket annat i marknadsföringshistorian. Vad vi vet är att 1793, samma år som Ludvig XVI och Marie Antoinette mötte sitt öde i Paris, började en grosshandlare i Sudbury, New Hampshire dela ut små kopparbitar vid köp. Dessa kunde sedan bytas ut mot produkter i handlarens eget sortiment. Ju fler kopparbitar som samlades, desto dyrare premier kunde fås i utbyte.

Det var såklart en direkt succé. Kunderna förstod genast att det fanns pengar att spara, och värde i dessa små kopparbitar. Detta spred sig och fler handlare och butiker började anamma systemet med små metallbitar, något som närmast kan motsvara dagens kuponger eller streckkoder. Men eftersom det inte fanns många storföretag eller större varumärken på slutet av 1700-talet, så tog det några år innan det vi känner som köp-och-få-kampanjer började ta form.

En föregångare inom gratisgåvor och premier med logotyp – Larkin

Dyrare premie från Larkin

1881 startade John D. Larkin företager Larkin Company, en tillverkare av tvål och tvättflingor. Företaget visade sig snart vara en föregångare inom varumärkesbyggande och i framkant av brand recognition och "action marketing"-vågen som svepte över USA. Det var Johns svåger, Elbert Hubbard, som lanserade idén med gratisgåvor inpackade med produkten, i detta fallet med företagets bästsäljande tvål, Sweet Home. De första medföljande gåvorna var små färgtryck med vackra bilder på människor, natur och djur. Dessa bilder blev snabbt samlarobjekt och prydde spishyllor runt hela USA.

Elbert var något av ett marknadsföringsgeni och förstod snabbt värdet av ett välkänt varumärke, framförallt i en så tuff bransch som 1880-talet tvåltillverkare. Så givetvis var alla bilderna även tryckta med Larkin Companys logotyp och slogan. Sedan fortsatte företaget packa med premier i form av näsdukar och handdukar. Vid början av 1900-talet så introducerade Larkin dyrare gåvor, t.ex. lampor och mattor, vid köp av storpack.

Giveaways och merchandise - 1900-talets köp och få kampanjer

Medpackad gåva från Kelloggs

Livsmedelsindustrin tog snabbt över stafettpinnen. Kelloggs började ge en gratis gåva i sina flingpaket. Köp ett paket flingor och få en bok, The Funny Jungleland Moving Pictures Book. Boken blev en av tidernas mest distribuerade bok, med över 2,3 miljoner exemplar utgivna.

Detta fortsatte sedan med andra leksaker och figurer. Vid mitten av 1900-talet använde de flesta större varumärken sig av gåvor med sin logotyp. Det var kepsar, flasköppnare och kaffemuggar som prydde butikskampanjerna.

En av de mest kända kampanjerna stod läsktillverkaren Pepsi för. Med deras ”Drink Pepsi Get Stuff”-kampanj tog de köp och få till en helt ny nivå.
Med hjälp av streckkoder och märken på företagets förpackningar, samlade kunderna ihop poäng som sedan kunde bytas ut mot mössor, t-shirtar med tryck, cyklar, kassar, väskor och andra merchandise-produkter. Allt märkt med företagets logotyp. Detta gav snabbt respons hos Pepsis kunder, flera miljoner konsumenter engagerade sig i poängjakten. Några år senare satte även ärkerivalen Coca Cola igång sin promotionkampanj, My Coke Rewards, som fortfarande är aktiv.


Visste du att?

Medpackad gåva från Kelloggs
  • De mest populära kampanjprodukterna är leksaker, kassar, väskor och handdukar
  • I Japan får värdet på en inpackad gåva endast motsvara 10% av varans värde
  • Pepsi stämdes för att de inte kunde erbjuda ett stridsflygplan i utbyte mot 7 miljoner poäng, något som de hade påstått i en skämtsam reklamfilm. Företaget frikändes dock.
Köp och få Keps från Pepsi